Elokuvan äänimaailman luomiseen osallistuvat useat ammattilaiset

Foley-artisti tekee tärkeää työtä elokuvan äänimaailman luomiseksi, mutta on usein suurelle yleisölle tuntematon ammattikunta. Elokuvien, ja erityisesti äänittäjien maailmassa foley-artisti on kuitenkin arvostettu. Mutta mitä se foley-artisti sitten oikein tekee? Eikös äänet nauhoiteta elokuvien kuvauksissa paikan päällä?

Foley-artisti käyttää kaikkia mahdollisia ja mahdottomia materiaaleja parannellakseen alkuperäisiä ääniä tai luodakseen niiden tilalle täysin uuden äänimaailman. Hän voi esimerkiksi käyttää työssään auton puskuria, lautasia, laseja, tuoleja ja oikeastaan ihan mitä tahansa tien sivusta löydettyä. Foley-äänet on alun perin keksinyt Hollywoodissa työskennellyt ääniteknikko Jack Foley ja useissa kielissä tekniikka tunnetaan edelleen hänen nimellään. Foley-artistien studiosta löytyy erilaisia tiepinnotteita ja tarvittaessa vaikka askelia kuvataan ulkona tuoreessa lumessa tai vesilätäkössä. Studiossakin voi luoda lumessa kävelemisen ääniä esim. perunajauhossa kävelemällä. Hevosen askeleet taas saadaan kuulumaan kookospähkinän kuorien avulla.

2

Äänittäjä tosiaan tallentaa elokuvan kuvauksissa kaikki mahdolliset äänet, repliikitkin pyritään usein saamaan radiomikrofonien avulla talteen jo itse ottohetkellä. Mutta elokuvaa kuvatessa mikään ei ole todellista. Miekat tehdään muovista, marmorilattia on maalattua vaneria. Foley-artisti muokkaa äänistä tarinaa vastaavia, jolloin miekasta kuuluu metallin kilahdus ja askeleet lattialla kaikuvat kuten ne kaikuisivat oikealla marmorilla.

3

Äänitettyjä dialogeja foley-artisti parantelee lisäämällä taustaääniä ja kaikua, ja oikeastaan mitä vain kohtauksessa voisi oikeastikin kuulua taustalla. Tarkoitus on saada puheesta luonnollisen kuuloista ja sellaista, että se kuulostaa kuuluvan kuvattuun maailmaan. Usein dialogi täytyy hyvistä yrityksistä huolimatta äänittää uudelleen vielä studiossa, sillä maailmassa on paljon hälyääniä jopa silloin, kun yritetään kuvata elokuvaa! Junat, bussit ja lentokoneet kulkevat ohi, viereisen ravintolan tiskari huudattaa musiikkia. Tällöin foley-artistin täytyy rakentaa koko äänimaailma uudelleen dialogin taustalle. Periaatteessa foley-artisti täyttää siis kaikki puuttuvat äänet niin, että elokuva eri palaset kuulostavat äänimaailmaltaan samoilta ja jokainen ruudussa nähty askel myös kuuluu äänenä. Foley-artistia tarvitaan myös silloin, kun elokuva myydään ulkomaille ja halutaan ääniraita toisella kielellä. Vaikka dialogin äänitys olisikin alun perin onnistunut kuvauspaikalla, nyt tehtävä ääniraita on tyhjä taustaäänistä.

Foley-artisti ei luo ääniä esimerkiksi auton räjähdykseen, laser-aseiden käyttöön, auton moottorin ääniin tai mihinkään sellaiseen, mitä he eivät pysty toteuttamaan studiossa ja äänittämään. Näiden äänien luominen kuuluu erikoistehosteisiin ja Sound FX Editor etsii vastaavat äänet äänikirjastosta tai luo ne digitaalisesti, tietokonetekniikkaa apuna käyttäen. Foley-artistia tarvitaan kuitenkin tavallisempien äänien luomiseen, sillä esimerkiksi tietokoneella luodut askeleet kuulostavat epäaidoilta. Jokainen askel on erilainen, riippuen rytmistä ja kävelijän painosta, lattiamateriaalista ja kaiusta. Siksi ne täytyy äänittää erikseen studiossa täydellisen äänimaailman luomiseksi. Ironia foley-artistin työssä onkin se, että jos äänen tunnistaa foley-artistin tekemäksi, hän ei ole tehnyt erityisen hyvää työtä.

4

Esimerkkinä ääniartistien työstä toimii seuraava kohtaus: Näyttelijä tarttuu aseeseensa, kävelee moottoripyörälleen ja ajaa pois. Tässä tapauksessa foley-artisti luo äänen, joka syntyy kun näyttelijän nahkatakista ja farkuista tämän kävellessä, askelten äänen (painavat cowboy-saappaat asfaltilla!), äänen joka tulee siitä kun näyttelijä tarttuu aseeseen, aseen käsittelyn äänet, sen äänen kun näyttelijä istuu moottoripyörän päälle ja tarttuu moottoripyörän kahvoihin, ääni joka syntyy avaimen painamisesta lukkoon ja pyörästä syntyvä ääni, kun näyttelijä istuu sen päälle. Sound FX Editor loisi puolestaan moottoripyörän käynnistyksen ja ajon äänet, pyörien kirskunnan ja taustaäänet (tuuli, linnut, muu liikenne). Studiossa näyttelijä sanoisi uudelleen repliikkinsä ja äänen jälkikäsittelijä varmistuisi siitä, että kaikkien kohtausten äänimaailma sopii keskenään yhteen.