"> Musiikkia nukkumiseen – Musiq.fi
Valikko Sulje

Musiikkia nukkumiseen

Jokainen meistä nukkuu omalla tavallaan, vaikka yllättävää kyllä, nukkumiseen tarvittavat perustarpeet on silti täytettävä. Lisäksi on huomattu, että esimerkiksi tietyt asennot nukkuessa ovat parempia kuin toiset, vaikka ihmisillä onkin omat toiveensa nukkumisasennosta.

Musiikki voi auttaa nukkumiseen, riippuen siitä, millainen haasteesi unen kanssa on. Joillain ihmisillä on vaikeuksia nukahtaa, kun taas toisilla on vaikeuksia pysyä unessa. Molempiin vaihtoehtoihin voi miettiä, että soittaa musiikkia taustalla, mutta usein juuri nukahtamiseen löytyy sopivampia vaihtoehtoja.

Sopiva musiikki nukahtamiseen on usein melodista, tempoltaan rauhallista ja sellaista, missä ei tule äkillisiä muutoksia. Tämä tarkoittaa sitä, että äänenvoimakkuus kappaleissa pysyy tasaisena ja täydellisessä tilanteessa kappaleen tempokin on koko kappaleen ajan sama.

Tällaisia kappaleita ovat esimerkiksi erilaiset lounge-taustamusiikit, sekä aasialainen melodinen musiikki, jota käytetään esimerkiksi hieronnassa ja aasialaisissa hoidoissa. Myös klassinen musiikki voi toimia, kunhan valitsee vaihtoehtoja, joissa ei ole juuri niitä voimakkaita temponvaihteluita.

Monet musiikkipalvelut tarjoavat jo valmiiksi erilaisia soittolistoja, joita voi kokeilla. Tärkeää olisi saada musiikki mahdollisimman hiljaiseksi taustalle ja niin, ettei kyseisestä laitteesta tulisi mitään valoa huoneeseen. Nukahtamiseen auttaa, kun huone on mahdollisimman pimeä. Näin tarvittavaa melatoniinia kehittyy kehossa enemmän.

Yksi vaihtoehto on tietysti kokeilla omaa lempimusiikkiaan niin, että se soi vain taustalla, riippumatta siitä, mihin genreen se kuuluu. Omat lempikappaleet ovat usein niitä, jotka muistamme ulkoa, joten isot muutokset kappaleessa eivät tunnu niin voimakkailta.

Lisäksi lempikappaleissa pääsee helpommin omiin ajatuksiinsa niin, etteivät ne ajatukset, jotka estävät sinua nukahtamasta, pääse valloilleen. Silloin musiikki tekee tehtävänsä – keskityt vain kappaleeseen, mukana hyräilyyn ja mietit musiikkia, etkä oikeastaan mitään muuta. Tämä voi auttaa nukahtamisessa.

Musiikkia nukkumiseen
Musiikkia nukkumiseen

Vaikeuksia pysyä unessa

Jos sinulla on vaikeuksia pysyä unessa, voi taustamusiikki huoneessa olla se yhteinen tekijä, joka auttaa sinua pysymään unessa koko yön. Tässä pätevät samat lainalaisuudet, kuin nukahtamisessakin, kun valitaan sopivaa musiikkityyliä. On tärkeää, ettei musiikki ole se syy, miksi heräilee yöllä.

Jos haluaa kokeilla soittaa musiikkia koko yön, olisi tärkeää, että musiikin laatu olisi mahdollisimman hyvä. Näin kannattaa panostaa hyviin kaiuttimiin. Kuulokkeet korvissa eivät välttämättä pysy koko yötä. Musiikki voi auttaa, jos ulkona on paljon meteliä.

Musiikki ei saisi soida huoneessa kovin kovaa, vaan sen pitäisi nimenomaan olla hiljaa, mutta tarpeeksi kovalla, jotta kuitenkin kuulisit sen. Liian hiljaisella musiikin pitäminen ei täytä tavoitettaan ja joskus voi jopa haitata enemmän, kuin mitä siitä olisi hyötyä.

Mikäli pidät meditoinnista, on meditointi ennen nukkumaanmenoa yksi hyvä tapa yrittää parantaa unen laatua. Meditoinnissa käytettävä musiikki on sopivaa myös nukkumiseen. Tämä voi olla monelle toimiva ratkaisu, sillä keho automaattisesti jonkin ajan kuluttua reagoi meditointiin käytettävään musiikkiin rentoutumalla jo lähes itsestään. Tämä voi helpottaa pysymään unessa koko yön.

Monet suosittelevat kuuntelemaan myös luonnon ääniä. Varsinkin, jos viihdyt ulkoilmassa, voivat luonnonäänet, kuten linnunlaulu ja veden liplatus toteuttaa tehtävän parhaiten. Äänet ja musiikki kannattaa laittaa etukäteen kuunteluun, ettei yöllä tule yllätyksiä.

Musiikin kuunteleminen on hyvin yksilöllistä ja kaikki ratkaisut eivät sovi kaikille. Eri vaihtoehtoja kannattaa kuitenkin kokeilla, sillä yksi kerta ei välttämättä vielä kerro kaikkea mahdollista. Musiikin tärkein tehtävä monelle on se, että saisi ajatukset pois niistä stressaavista aiheista.

Musiikilla pystyykin luomaan viihdyttävämpiä ja parempia ympäristöjä, mutta ne eivät aina onnistu joka kerta. Kannattaa rohkeasti kokeilla eri vaihtoehtoja ja kun löytää itselleen sopivan, pysyä siinä. Välillä soittolistaa kannattaa myös vaihtaa, jos se vain onnistuu ja sopii.

© 2020 Musiq.fi