Metodi, jolla kuka vain oppii laulamaan

Complete Vocal Technique on tanskalaisen laulajan, laulunopettaja ja äänentutkijan Cathrine Sadolinin 1980-luvulta lähtien kehittämä menetelmä laulun opiskeluun ja se on saanut lämpimän vastaanoton sekä klassisen laulun harrastajien että pop- ja jazz -laulajien keskuudessa. Kyseessä on kokonaisvaltaiseen äänenkäyttöön tähtäävä tekniikka ja menetelmästä on julkaistu kirja vuonna 2000, joka sisältää tarvittavan terminologian ja syvemmän katsauksen metodiin. Kirja on julkaistu myös suomeksi vuonna 2009.

Lue lisää ”Metodi, jolla kuka vain oppii laulamaan”

Pop-maailmaa muuttanut Sia loistaa laulunkirjoittajana

Pop-tähti ja lukemattomien hittikappaleiden luoja Sia Furler on säilyttänyt julkisuudessa salaperäisen maineen, sillä nainen esiintyy konserteissaan kasvot peittävä peruukki päässään, suostuu kuvaussessioihin paperipussi päässään ja välttelee julkisuutta jopa levyjensä markkinoinnin yhteydessä. Australialaissyntyinen Sia on laulaja, laulunkirjoittaja, tuottaja ja on ohjannut myös musiikkivideoita. Hänen laulajanuransa alkoi jo hänen kotikaupungissaan Adelaidessa, jossa Sia esiintyi acid jazz-bändinsä kanssa 1990-luvun puolivälissä. Bändin hajottua Sia julkaisi ensimmäisen sooloalbuminsa Australiassa ja muutti sen jälkeen Adelaidesta Lontooseen, jossa hän työskenteli elektronista musiikkia ja soulia soittavan brittiduo Zero 7 laulajana ja Jamiroquain taustalaulajana. Lue lisää ”Pop-maailmaa muuttanut Sia loistaa laulunkirjoittajana”

Legendaarisen Leonard Cohenin lyriikat jäävät elämään

Vuonna 2016 menehtyneen Leonard Cohenin tummanpuhuva runous ja pehmeän karhea lauluääni ovat koskettaneet ihmisiä vuosikymmenien ajan ympäri maailmaa. Cohen oli kuollessaan 82-vuotias. Leonard Norman Cohen syntyi Montrealissa Kanadassa 21. syyskuuta 1934. Hänen äitinsä oli liettualainen ja oli muuttanut Kanadaan jo aiemmin. Cohenin isä kuoli pojan ollessa yhdeksänvuotias ja jätti perinnöksi rahaston, joka oli tarkoitettu kirjallisuuteen suuntautuvia opintoja varten. Cohen opiskeli yksityisessä juutalaisessa yhteiskoulussa ja opetteli samalla soittamaan kitaraa. Hän jatkoi opintojaan Montrealin McGill-yliopistossa pääaineenaan Englannin kirjallisuus. Ensimmäisen runokokoelmansa, ”Let Us Compare Mythologies” hän julkaisi vuonna 1956. Useat kokoelman runoista hän oli kirjoittanut teini-ikäisenä. Cohenin runot löysivät kohdeyleisönsä ja kokoelma myytiin loppuun. Pian teoksen ilmestettyä hän pääsi opiskelemaan Columbian yliopistoon. Toisen runokokoelmansa Cohen julkaisi 27-vuotiaana vuonna 1961.

Lue lisää ”Legendaarisen Leonard Cohenin lyriikat jäävät elämään”

Musikaalisuus on osin perinnöllistä

Tiede on osoittanut, että musikaalisuus on vahvasti perinnöllistä ja mm. sävelkuurouden, absoluuttisen nuottikorvan ja musikaalisuuteen liittyvän luovuuden on todettu kulkevan suvussa. Geneetikko Joona Oikkonen vahvistaa, että enimmillään kaksi kolmasosaa musikaalisuudesta selittyy perimällä. Oikkonen teki aiheesta väitöskirjan Helsingin yliopistoon. Väitöskirjasta selviää, että musikaalisuuden kehittymiseen vaikuttaa geenien lisäksi ympäristö, sillä lapsen musikaalisuus kehittyy tämän altistuessa jo nuorena musiikille ja opetellessa soittamaan instrumenttia. Tutkimusta musiikin perinnöllisyydestä on suoritettu mm. sukukokouksien yhteydessä ja yhteensä tutkimukseen osallistui yli sata perhettä ja sukua.

Lue lisää ”Musikaalisuus on osin perinnöllistä”

Elokuvan äänimaailman luomiseen osallistuvat useat ammattilaiset

Foley-artisti tekee tärkeää työtä elokuvan äänimaailman luomiseksi, mutta on usein suurelle yleisölle tuntematon ammattikunta. Elokuvien, ja erityisesti äänittäjien maailmassa foley-artisti on kuitenkin arvostettu. Mutta mitä se foley-artisti sitten oikein tekee? Eikös äänet nauhoiteta elokuvien kuvauksissa paikan päällä?

Lue lisää ”Elokuvan äänimaailman luomiseen osallistuvat useat ammattilaiset”

Äänitekniikan perusteita

Äänitekniikka on ihan oma maailmansa, jonne voi uppoutua muokkaamaan ja analysoimaan ääntä loputtomiksi ajoiksi. Erityisesti digitaalinen äänenkäsittely on avannut ovia aiemmin kuulemattomiin maailmoihin. Äänitekniikkaan voi lähteä tutustumaan ilman sen kummempaa aiempaa osaamista tai musikaalisuutta, sillä kyseessä on tosiaan aivan oma lajinsa. Internet on pullollaan tutoriaaleja ja opetusvideoita ja ennen kaikkea analysoitavaa materiaalia. Melkein jokaisella puhelimellakin pystyy nykyään nauhoittamaan suhteellisen laadukasta ääntä ja netissä on saatavilla ilmaisia editointiohjelmia. Äänitekniikassa käytetään omia termejään, jotka on hyvä tietää jotta voisi oppia lisää eikä turhaan säikähdä tekstin näennäistä monimutkaisuutta.

Lue lisää ”Äänitekniikan perusteita”

Musiikkivideon voi tehdä pienemmilläkin resursseilla

Musiikkivideoita ei tehdä enää samalla tavalla kuin aiemmin, jolloin levy-yhtiöt käyttivät videoihin reilusti rahaa ja niitä näytettiin eri ohjelmissa tv:ssä. Nyt Youtube on täynnä videoita, ja uudet videot hukkuvat helposti materiaalitulvaan. Musiikkivideo on oikein tehtynä bändille kuitenkin edelleen oiva markkinointiväline ja lisäksi sen tekeminen voi olla myös hauskaa, eikä vaadi välttämättä kalliita varusteita. Elokuvantekijöille musiikkivideon tekeminen voi taas olla hauskaa vaihtelua ja opettaa uusia näkökulmia.

Lue lisää ”Musiikkivideon voi tehdä pienemmilläkin resursseilla”

Saara Aalto on edennyt huikealla tavalla Britannian X-Factorissa

Suomalainen laulaja Saara Aalto, 29, on valloittanut X-Factorin tuomarit Britanniassa ja edennyt kilpailussa jo live-lähetyksiin. Hän on toiminut ammattilaulajana jo vuosia. Suomessa Saara on osallistunut mm. 2007 Talent Suomi -kilpailuun ja vuoden 2012 The Voice of Finlandiin, sijoittuen aina toiseksi. Aalto on myös useana vuonna ollut mukana euroviisukarsinnoissa. Hänen teatraalinen tyylinsä ja valtavan laaja äänialansa on herättänyt ihastusta, mutta myös kritiikkiä.

Lue lisää ”Saara Aalto on edennyt huikealla tavalla Britannian X-Factorissa”

Musiikin kuuntelu murroksessa

Spotify ja muut suoratoistopalvelut ovat muuttaneet merkittävästi sitä, miten ja mitä musiikkia kuuntelen. Ymmärrän hyvin artistien pelon siitä, että heidän työstään ei ole jatkossa mahdollista saada tarvittavaa korvausta mutta silti levy-yhtiöiden taistelu suoratoistoa vastaan tuntuu turhalta, en usko että kehitystä voi mitenkään pysäyttää. Siksi pitäisikin löytää uusia keinoja musiikin myymiseen ja muokata toimintatapoja niin, että suoratoistopalveluista hyötyisivät artistitkin.

Lue lisää ”Musiikin kuuntelu murroksessa”